Friday, January 28, 2011

Exclusive Breastfeeding vs Formula Milk???

salam...
Entry kali ni ilmiah ckit lah kot..hehe..aku still confuse n teragak2 nak fully BF ke atau nak campur2...kena fikir kebaikan dan keburukan dari segala aspek... ye lah...takut gak, nanti kalu fully BF, nak tinggal baby time g study ke jadi problem lak kat pengasuh tu...tp kalu dpt org yg leh consider ok lah kan...kalu nak BF, kena beli byk gak lah peralatan mcm BF pump n mcm2 lagi.. so far, aku ada gak lah survey online benda2 alah tu..ada gak lah berkenan kat set Medela.. harga pun quite ok lah sbb satu set lengkap...aku survey brg2 ni kathttp://www.onebabyworld.com tp mgkin beli yg manual jer kot, kan beli yg eletrik tkut aku x guna jer nanti...
ni pakej set BF..ok kot price..tp kena tgk gak yg lain...

tp tgk keaadaan dulu gane nanti...sbb nanti bulan 5 dah kena wat praktikal..igt nak wat kat Perak jer..senang ckit..dekat ngan hubby..sian gak dia nanti kalu asyik berulang jer...biar lah aku duk kat sana..sekurang2 nya nanti leh lah hubby dekat ngan anak dia..insyaallah.... ermm..dari pembacaan aku kat majalah Pa&Ma,edisi lama dah..haha..dulu beli time awal2 pegnen jer, tp baru skrg nak mendalami..dulu baca mcm xde makna pun... byk sebenarnya kebaikan susu ibu ni... kat bawah aku kongsi ckit info ttg BF:-

Kebaikan utk ibu:-
  • Membantu mengecutkan rahim selepas bersalin dan mengurangkan pendarahan
  • Menjarakkan kehamilan scr semulajadi mll Lactitional Amenorrhea Method (LAM)
  • Mengurangkan risiko kanser payudara, ovari dan uterine (pundi kencing)
  • Mengurangkan risiko penyakit osteoperosis
  • Membantu ibu kembali ke berat badan asal selepas melahirkan bayi (ni yg best)...
  • mengeratkan kasih syg antara ibu & anak
Kebaikan utk bayi:
  • Kandungan kolostrum dlm susu ibu yg awal merupakan sumber imunisasi pertama bayi
  • Mengurangkan masalah alergi
  • mengurangkan masalah sistem penghadaman
  • membekalkan zat2 dan juga sumber nutrisi utk tumbesaran optimum
  • mengurangkan risiko obesiti dan diabetes utk bayi apb dewasa kelak
  • kajian menunjukkan bayi yg menyusu bdn mempunyai perkembangan daya intelek lebih baik. ( bagus kan.....)
ok...ni je lah info yg mungkin leh aku kongsi ngan semua..

p/s: skrg ni tgh blurr gak nak pilih set lepas bersalin.. ada cadangan x???

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...