Monday, May 24, 2010

program kesedaran pemuliharaan penyu

salam..dah lama aku x memblogkan diri..walau xde sapa2 yg baca, apa aku kisah..just utk aku catatkan pengalaman diri..esok2 kalu anak2 aku tgk, ha..ada gak peninggalan mak dia..huhu..melalut je aku ni..ermm..sebenarnya program ni dah jd nostalgia dah..wat bulan Mei hari tu..aku pun teragak2 nak pergi coz time tu lah ada exam PTK..aku yg baru jer servis 3 thun ni gatal tangan g isi borang nak pekse.. tup2 time dpt slip suh g, mcm x yakin lak..dengan silibus baru nyer..emmm..so, dengan ditambah godaan mber2 terutama kak yue n nina suh aku g Tioman, so...aku ambik kputusan g Tioman..hehehe...


~ Time ni muka happy lagi..x mabuk lagi...

Cite bab g tioman, naik feri kt Tg. Gemok, rompin..time mula2 naik ok lagi..layan tv dalam feri..lama2, datang lah hanyut..wat2 pejam mata sambil mulut terkumat kamit hisap cokelat..hahaha..nasib ler terlena..aku terjaga sbb kak yue mtk plasti..wah..time org dah mtk plastik, aku lak yg jadi lebih2..dengan berpeluh abis, gelora perut nyer..ahhh..sudah, tanda2 mabuk sudah datang..ambik gula2 dlm beg n kemam kuat2..haha..time tu, roti pun bau masam..eiii..benci btul ada perasaan gitu..
nasib ler x lama tu, sampai lah kat tioman, dengan rekod tak de sapa2 muntah kecuali ibu muntah setibanya di pulau tu..hehehe..


~~memasing muka pucat jer akibat mabuk laut~~

kat sana wat pertandingan mewarna utk budak2 tadika & pertandingan melukis bdk sek menengah..petang lak wat program pelepasan anak penyu agar kat TAT Tengku Intan.. punyer lah jauh nak sampai ke TAT tu..kena lalu ikut Berjaya dulu, baru sampai.. tp satu pengalaman yg best ler sbb dpt pegang anak penyu tu & lepas dia kat laut..ntah mcm mana lah agaknya nasib dia kat sana kan.. almaklumlah banyak pemangsa dia..

~Sukenyer dia nak mewarna ye...


~ sesi agihan anak2 penyu..seronok budak2 ni...~~~


~~penyu yang dah dilepaskan~~

sebelah malam, g intai penyu kat Pantai Juara..mula2 nina & K.yue x nak join..pas di pujuk, akhirnya derong g..hehe..naik 4wd g sana..fuhh..mencabar giler jalan dia..kalu org x pro mmg xleh bawak 4wd tu..silap2 buleh ngundur balik time naik bukit curam..dah lah sekeliling hutan tebal..takut gak..kan jumpa yg bukan2 kan..huhu.. perjalanan nak g Juara tu dalam 30 minit gak naik kete..jauh kan..dgn gelap lagi..g semata2 nak cari penyu...Tuan Syed TUMEC bagi tau, kalu bulan terang, bsa penyu dok naik..isk3..mmg xde pun masa kitorg ronda pantai tu sbb mmg bulan cerah..yg x sgka tu ada sorang minah salleh slamber je ronda pantai sorg2..hebat lah derong ni..wat keje sukarela lak tu..kalu kita, mpus xnak...so, mlm tu balik ngan hampa coz xde penyu pun kita jumpa kecuali JOE, penyu buta yang ada kat hatcheri kat Juara tu..


~~gambar gediks kitorg kat taman laut sblm balik ke darat~~

tu je lah pengalaman kitorg kat Tioman..time balik ok ckit sbb tido n semua penat..
k..see you next time..prepare for My Wedding....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...