Monday, January 25, 2010

Akuakultur Suatu Perniagaan

Bagi aku, sesape yang bergiat dalam akuakultur mmg mempunyai keberanian yg ckup tinggi..knp aku kata gitu??ermm..mmg byk risiko bila nak ternak benda hidup, especially benda hidup dalam air..byak faktor2 yang kena ambik tau..antaranya Oksigen terlarut, suhu, pH, amonia dll..so, terlalu banyak risiko yang perlu kita hadapi untuk jadi seorg penternak akuakultur yang berjaya..



Kat pahang, memang banyak projek2 ternakan ikan dibuat di sepanjang sungai di Pahang ni..memang aku sallute kat diorg yang berani ambil risiko..tp memang keuntungan berbaloi2 lah..cuma utk permulaan mmg agak costing coz kena sediakan infra yang lain2 kos..dah merata2 tempat dah aku jelajah kat pahang ni dan aku dapati mmg penternak akuakultur kat pahang ni rajin2 berusaha.. kolam kat belakang rumah pun akan dibuat ternakan utk makan sendiri..bagus dah tu..dapat menambah protin utk kegunaan sendiri..


(sebelum terjun dalam bidang ni..pastikan ilmu dah ada)

Dari kajian FAO pun, dijangka permintaan terhadap ikan ni akan meningkat kepada 50 kg seorg setahun..bayangkan betapa banyaknya kita makan ikan..mungkin kita x sedar kan..kita mgkin akan pikir..xkan lah aku makan banyak tu..tp kita kurang sedar..yg sebenarnya, byk makanan skrg ni smua berasaskan ikan..contohnya yong taufu kat pasar malam tu..ermm..semua tu based dia ikan..just tacap2 jer perisa utk jadi ketam lah..sotong lah and so on...sbb tu aku ckp, bidang ni memang berpotensi utk diterokai..

cuma..kita perlu pandai ambik peluang utk grab that opportunities.. kalu kita dapat manage kita punyer projek n dapat cari marketing yg stabil...insyaallah.. memang akan dapat pendapatan lumayan lah..


(Best tengok permandangan petang2 gini...)

so..kita jmpa lagi di lain waktu..bye..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...